Recenzja: The Elder Scrolls III: Morrowind

0
1374
3/5 - (1 vote)

Wstęp

The Elder Scrolls III: Morrowind to gra RPG wydana w 2002 roku przez Bethesda Softworks. Jest to trzecia odsłona kultowej serii The Elder Scrolls, która zasłynęła z niezwykle otwartego świata oraz głębokiej fabuły. Przenosi gracza do prowincji Morrowind, na kontynencie Tamriel, gdzie odkrywamy zaskakująco różnorodne krajobrazy i kultury.

Podstawowe informacje

Wydawca: Bethesda Softworks Data wydania: 2002 Gatunek: RPG Platformy: Microsoft Windows, Xbox

Świat gry

Geografia i kultura

Morrowind różni się od innych odsłon serii unikalną, niemalże alienacyjną atmosferą. Kraj Vvardenfell, w którym toczy się akcja, pełen jest wulkanicznych pustkowi, bagnistych terenów oraz olbrzymich grzybów służących za drzewa. Kultura Dunmerów, czyli Mrocznych Elfów, dominujących w Morrowind, jest równie fascynująca, co krajobraz – od ich skomplikowanej polityki i struktur społecznych, po wyjątkowo mistyczną religię.

Przeciwnicy i fałna świata

Morrowind nie ogranicza się tylko do Mrocznych Elfów. Spotkasz tu wiele innych ras, zarówno ludzkich, jak i fantastycznych, a także szereg potworów. Wszystko to dodaje gry dużej różnorodności, a każde spotkanie może skończyć się zarówno walką, jak i rozmową.

Rozgrywka

Mechaniki RPG

Mechanika gry jest głęboko zakorzeniona w tradycji klasycznych RPG. Rozwój postaci jest podyktowany przez statystyki takie jak siła, zręczność czy inteligencja, a także przez szeroką gamę umiejętności – od walki mieczem, poprzez magię, aż po kradzież.

Interakcje z NPC

Interakcje z postaciami niezależnymi (NPC) są jednym z najważniejszych elementów Morrowind. Przez rozmowy dowiadujemy się o świecie, otrzymujemy zadania, a także możemy handlować i negocjować. System dialogowy jest rozbudowany, a rozmowy często wymagają od gracza pewnego stopnia dyplomacji.

Fabuła

Wstęp

Fabuła Morrowind jest skomplikowana i wielowątkowa. Jako wybraniec Azury, bogini świętokości, gracz musi odkryć tajemnice świata, ocalić Morrowind od zagłady i stanąć na czele jednej z wielu frakcji.

Wybory moralne

Morrowind stawia przed graczem wiele trudnych wyborów moralnych. Decyzje, które podejmujemy, mają wpływ na świat gry i na postacie, które w nim mieszkają. Często nie ma jednoznacznie dobrych czy złych wyborów, a zamiast tego musimy balansować pomiędzy różnymi interesami i wartościami.

Muzyka i dźwięk

Ścieżka dźwiękowa

Muzyka w Morrowind, skomponowana przez Jeremy’ego Soule’a, jest absolutnie niesamowita. Melodie są zarówno melancholijne, jak i pełne nadziei, co doskonale pasuje do atmosfery gry. Każda lokacja ma swój unikalny motyw, co dodatkowo zwiększa immersję.

Efekty dźwiękowe

Efekty dźwiękowe w Morrowind również zasługują na pochwałę. Dźwięki walki, czarów, a nawet otoczenia są realistyczne i dobrze wykonane. Szczególnie godne uwagi są dźwięki stworzeń – każde z nich ma unikalny głos, który często pomaga zidentyfikować niebezpieczeństwo, zanim je zobaczymy.

Grafika

Mimo iż Morrowind jest grą z 2002 roku, jej grafika nadal ma swoje unikalne uroki. Wiele z elementów graficznych gry zostało stworzonych z dużą dbałością o szczegóły, a projekty postaci i świata są naprawdę unikalne. Choć gra może nie być już na poziomie technologicznym najnowszych tytułów, to wciąż ma swój własny, niepowtarzalny styl.

Wnioski

Plusy

  • Niesamowicie zróżnicowany i bogaty świat
  • Głęboki system RPG
  • Bogata fabuła z interesującymi wyborami moralnymi
  • Wspaniała muzyka

Minusy

  • Grafika mogłaby być bardziej aktualna
  • Niektóre mechaniki mogą wydawać się przestarzałe dla nowych graczy

Podsumowanie

The Elder Scrolls III: Morrowind to gra, która mimo upływu lat wciąż zachwyca. Jej głęboki świat, skomplikowana fabuła i rozbudowany system RPG czynią ją jednym z najważniejszych tytułów w historii gier komputerowych. Choć nie jest bez wad, to jej zalety zdecydowanie przeważają. Dla każdego fana gier RPG, Morrowind jest tytułem obowiązkowym.

Ocena: 9/10